“Vigorous Touch Of The Morning”
Foto: Jubair Bin Iqbal
VigoriousTouch Of The Morning er et fotografi av Jubair Bin Iqbal. Fotografiet er
tatt en vintermorgen i Dinajpur, Bangladesh 2012, og det var nominert til Sony
World Photo Award, 2015. Fotografiet er publisert i fotografens nettgalleri. Bildet
er tatt med et Canon EOS 1100D og har et har et liggende format. Motivet er av en
hindumunk som rusler på en sti i en mangohage. Sola skinner og strekker seg
langs bakken mellom store mangotrær. Munken er på vei mot kameraet og har
morgensola i ryggen, noe som gjør at vi nesten bare ser silhuetten av munken.
Denotativ analyse
Komposisjon:
Fotografiets forgrunn består av
munken og gress. I mellomgrunnen er de fire mangotrærne, og bakgrunnen i bildet
er sola og silhuetter av flere trær. De tre mangotrærne til venstre i motivet
skaper en rytme innover i bildet. Stien som munken går på, strekker seg bakover
i fotografiet. Sollyset treffer bakken i linjer som også lager bevegelse
innover i bildet. Disse elementene, altså trærne til venstre, stien, sollyset
og skyggene i motivet, skaper et forsvinningspunkt bak munken, noe som bidrar
til at blikket umiddelbart faller på han. Selve munken er plassert i det gylne
snitt på høyre side i bildet. Linjene mot forsvinningspunktet sammen med munken
i det gylne snitt skaper harmoni i bildet, da ingen andre elementer sloss om
øyets oppmerksomhet, men derimot leder øynene våre til munken.
Fotografiets liggende format
underbygger roen i fotografiet ved at vi får en lengre horisontal linje i
mellomgrunnen. Linjen stabiliserer motivet og gir et mer fredelig uttrykk enn
om fotografiet hadde hatt et stående format med kortere horisontal linje. Mangotrærne
fyller motivet med sine trekroner, og er kuttet slik at vi ikke ser himmelen. Dette
skaper en kontrast til munken ved at trærne fremstår store og mektige, og
munken virker liten. Det gir også motivet ro ved å ”pakke det inn” i et tak av
blader og løvverk. Balansen i fotografiet opprettholdes av sollyset som veier
opp for tyngden fra trekronene.
Farge:
Motivet har naturlige farger fra
morgensolen som gir oransje og gule toner. I bakgrunnen er det et svakt skjær
av grønt. Vi finner ikke mange andre farger i motivet, men kontraster skapes av
de dype mørke fargetonene mot svart og de helt lyse tonene mot hvitt.
Kontrasten i valøren gir motivet dybde.
Form:
Munkens form er lukket ved at han
går med armene inntil kroppen. Derfor får munken et rolig uttrykk. Men munken
er også med på å gi bildet dynamikk ved at han løfter den ene foten, og man
opplever munken som i bevegelse. Dette er en viktig detalj i motivet, da bildet
hadde blitt mer statisk og litt platt om munken hadde stått rett opp og ned med
begge bena plantet på bakken.
Konnotativ analyse
Motivet uttrykker stillhet og
harmoni. At en munk er hovedobjektet i fotografiet er ikke uten betydning. Mange
assosierer munker med sindighet, klokskap, fredelighet, natur og religion. At
munken går barføtt under de mektige trærne gir en følelse av ydmykhet. Det kan
få oss til å reflektere rundt menneskets plass i naturen, og hvordan vi er en
bitteliten del av den. Om man skal se på morgensolen, kan man tenke seg at
denne representerer oppstandelse eller oppvåkning. Motivet blir en kontrast mot
vårt moderne teknologiske verden og inviterer oss til å filosofere over livet
vi lever.
Personlig liker jeg fotografiet
veldig godt. Jeg kan kjenne sola varme i ryggen og høre stillheten fra
morgenen. Solen avdekker tåken som svøper inn landskapet og vekker dagen til
liv. I fotografiet finnes ikke bekymring, bare tilstedeværelse. I mitt hode har
jeg derfor døpt fotografiet: ”Før verden har våknet”.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar