A) To blindkonturer:


B) To modifiserte konturtegninger:


Kontur ved å se på motivet:

C) Kontur med skygge:

D) Studie:


E) Perspektivtegning:

Refleksjon
Materialer
Ved å bruke ulike redskaper til
tegning vil man oppnå ulike uttrykk. Verktøyene vi benyttet oss av i ”å tegne
er å se” var blyanter med forskjellig hardhet, kull, kritt og tusj. Vi testet
også papir med ulik struktur og tetthet, grovt, porøst og glatt. Redskapene har
egenskaper som egner seg til ulike formål. Med kull vil man få en dyp
sortfarge, men den egner seg ikke like godt til en presis strek. Når det
gjelder blyanter spiller hardheten på blyet en rolle. Jo bløtere blyant man
bruker, jo mer bly overføres til papiret. Dette gir mørkere gråtoner. Hardere
bly gir en mer eksakt linje samtidig som det er vanskeligere å viske bort.
Trykkblyant passer godt til tegninger der man bruker linjal og dersom
nøyaktigheten er viktig. Ved å bruke trykkblyant på perspektivtegning får man
linjer som er like tykke, og blyanten sklir fint langs med linjalen. (Merk at
trykkblyanter også har ulik hardhet på blyet).
Utforskning med kull:
Det er viktig å tenke på hvilke
materialer og redskaper man tilbyr elevene i undervisningen. Når man tegner
bruker man finmotorikk, og barn utvikler denne motorikken i ulikt tempo. Hvis
du som lærer skal tilrettelegge og gi alle elevene gode forutsetninger for å
lykkes med tegning, er det avgjørende å ha kunnskap om ulike redskaper og
materialer. Man burde for eksempel ikke sette elever til å tegne
perspektivtegning med kull. Samtidig bør man også sørge for at elevene får
kunnskap om og testet ut ulike redskap og materialer.
Å tegne
Når vi tegnet konturtegningene var
den største utfordringen å gjengi linjene til objektet uten å tegne på ”gammel
vane”. Dette ble tydelig på den modifiserte blindkonturen av ansiktet, der
spesielt øynene fikk samme form hver gang. Når jeg førte hånden på arket og kom
til det punktet der jeg skulle starte på streken til øyet, brøt jeg
observasjonsprosessen og tegnet en øyefasong helt automatisk. Selv om jeg ikke
tittet på arket mens jeg gjorde dette, tegnet hånden uten at jeg gjenga linjene
som jeg faktisk så. I stedet ble øyet på tegningen et uttrykk for min generelle
oppfatning av et øyes form. I følge Anny Haabesland og Ragnhild Vavik skjer
automatisk gjengivelse av en form fordi vi bruker lagrede skjemaer når vi tegner (Haabesland & Vavik, 2000, s. 162).
Tegneskjemaer lager fra vi er barn.
Viktor Lowenfeld har kategorisert aldersgruppen 7-9 år som skjemaalderen (Lowenfeld i Haabesland & Vavik, 2000, s. 142). I
denne perioden har vi laget tegnesymboler (skjemaer) for begreper som vi tegner
gjentatte ganger når vi skal uttrykke begrepet.
Å videreutvikle barns tegneferdigheter innebærer at de får utfordret de
skjemaene de allerede har laget, og får mulighet til å lage nye. Haabesland og
Vavik mener at om barn ikke får motivasjon til å forandre sine skjemaer, vil
det feste seg og bli en stereotyp gjentakelse (Haabesland & Vavik, 2000, s.
147). Som lærer er det derfor viktig å gi
den motivasjonen og engasjementet elevene trenger for å utvikle sine skjemaer.
Fra strek til form
Gjennom arbeidet med
konturtegningene ble jeg kjent med linjene til objektet før jeg skulle tegne
studien. Det ble også en prosess der jeg jobbet for å frigjøre meg fra
eventuelle tegneskjemaer som forstyrret gjengivelsen av objektet. Jeg ble
bevisst på objektets faktiske form og linjer og utviklet en tryggere, men ny
strek. Studien ville nok vært mindre naturtro om jeg hadde droppet dette
forarbeidet.
Det var gøy å tegne blindkonturer.
Strekene på arket ble en overraskelse hver gang. Jeg tenker at denne øvelsen må
være god for elever som har nådd det Haabesland og Vavik kaller tegnekrisa, gjerne i 12-16års alderen (Haabesland
& Vavik, 2000, s. 174). Å arbeide på måter der prosessen er viktigere enn
resultatet kan kanskje være forløsende for de som har opparbeidet en
selvkritisk holdning. I følge Bull-Hansen kan en motarbeide tegnekrisen ved å
jobbe med materialer og teknikker som kan virke utfordrende (Bull-Hansen i
Haabesland & Vavik, 2000, s. 175). Med økt sosialt press i våre dager blir
jeg heller ikke overrasket dersom elever møter tegnekrisen i yngre alder enn 12
år, noe som gjør dette aktuelt på barnetrinnet. Dette håper jeg på å få
undersøke nærmere i praksis.
Kilder:
Haabesland, A. Å., & Vavik, R.,
(2000). Kunst og håndverk: -hva og
hvorfor.
Bergen: Fagbokforlaget.
Bergen: Fagbokforlaget.
Mange fine og spennende tegninger. Veldig god refleksjon på slutten, savner refleksjon mellom hver tegning, og litt om hva du har tenkt og hvorfor du har valgt akkurat den tegningen du har gjort.
SvarSlett