(bilde av skisser)
Slik ble starten på den første skulpturen:
Halvkulen er formet etter en tallerken (som fortsatt ligger under da bildet ble tatt). Jeg kjevlet ut leire og skjærte til remser som jeg festet oppå selve halvkulen. Det oppsto et problem da jeg skulle fjerne tallerkenen, leiren hang rett og slett fast. Den runde fasongen ble da deformert. 

Formen ble forsøkt bøyd litt oppover her og der ved hjelp av korker for å se om dette kunne gi et spennende uttrykk. Men uansett hva jeg prøvde ut hadde skulpturen et preg av dårlig planlegging. Skulpturens skjebne ble fukt-kassa for mislykkede prosjekter.
Jeg ville fortsatt at skulpturen skulle ha myke former som en kontrast mot den hard leiren. Neste forsøk ble bølger av større leireplater.
Til å lage bølgene brukte jeg en kjegle som jeg la under leireplatene. For at platene ikke skulle synke sammen under tørking ble de støttet opp av kork. Tanken var at jeg kunne eksperimentere litt med hvordan jeg kunne sette sammen de to skulpturene når de var ferdig tørket og brent.
Nå ble det tid til å gjøre et siste forsøk på en skulptur med remser. Denne gangen med en kjegle som grunnform. "Vulkan" var inspirasjonskilden, men resultatet ble rotete og upresist. Den endte også opp i fukt-kassa.
Neste skulptur ble til fordi jeg ville ha en "bølge" som jeg kunne snu på høykant. Det som ble viktig var å lage den slik at den sto av seg selv når jeg snudde den rundt. Derfor brukte jeg et sylinderformet rør til å lage bølgene.
Alle de tre skulpturene med bølger ble satt i et tørkeskap. Senere ble de brent, og her er resultatet:
De to kjeglebølgene skal ikke ligge oppå hverandre. Det fant jeg ut da jeg forsøkte å sette dem sammen og det ikke ble noe fint. De skal heller ligge ved siden av hverandre.
Syliderbølgen ville dessverre ikke stå på høykant uten støtte. Det var for mye vekt på den ene siden slik at den ruller over. Jeg skal finne en lur måte å feste eller støtte den på for jeg vil helst ha skulpturen på høykant. Den skal også pusses over med sandpapir for å jevne ut overflatene.
Det var lenge siden jeg hadde arbeidet med leire som materiale. Jeg måtte jobbe meg litt inn for å bli kjent med leirens egenskaper. Ting jeg fant ut på nytt: Leire tørker veldig raskt når man jobber med det. Pakk inn leiren du holder på med i plast! Leire sprekker hvis det tørker for raskt. Leire krymper en god del. Du må ha tålmodighet.
Uttrykket jeg var på jakt etter kommer ikke frem i leirefigurene. Ideen om å skape kontrast mellom hardt materiale og myk form lykkes til en viss grad i de to bølgene som står sammen, men formen i seg selv ble lite spennende. Dersom formatet hadde vært større kunne formen bli mer interessant. Da ser jeg for meg formen liggende med en størrelse tilsvarende en treseter-sofa eller mer.
De to bølgene ble litt flate og puslete, så jeg limte fast de to bølgene til en planke for å henge den opp på veggen. Denne fremstillingsmåten fikk frem formens sterkeste uttrykk.
Uttrykket jeg var på jakt etter kommer ikke frem i leirefigurene. Ideen om å skape kontrast mellom hardt materiale og myk form lykkes til en viss grad i de to bølgene som står sammen, men formen i seg selv ble lite spennende. Dersom formatet hadde vært større kunne formen bli mer interessant. Da ser jeg for meg formen liggende med en størrelse tilsvarende en treseter-sofa eller mer.
De to bølgene ble litt flate og puslete, så jeg limte fast de to bølgene til en planke for å henge den opp på veggen. Denne fremstillingsmåten fikk frem formens sterkeste uttrykk.
Helt til slutt: Ingen keramikktime uten å lage et mini-monster!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar